Beweegideeën voor de noodopvang

Beweegideeën voor de noodopvang

Mag (lees: moet) jij volgende week ook (een dagje) de noopvang draaien? Sommige scholen kiezen ervoor om leerlingen van een bepaalde bouw bij elkaar te zetten, waardoor je kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar hebt. Onderstaande activiteiten kun je met alle leeftijden samen spelen! Wellicht kun je met onderstaande actieve spellen aan de slag!

Activiteiten voor buiten of in de gymzaal

Levend stratego met getalbeelden

Bij levend stratego verdeel je de groep in twee gelijke teams, het ene team draagt hesjes/lintjes, zodat de teams goed zichtbaar zijn. Je kunt dit spel in verschillende versies spelen, wij kiezen ervoor om de vlag niet mee te laten doen. Het team dat als eerst de kaartjes van het andere team wegspeelt is de winnaar.
Alle kinderen krijgen een kaartje met daarop een getalbeeld, de overige kaartjes worden verdeeld over twee bakken van de teams. Je kunt gebruikmaken van de kaartjes van Beweegspel ‘Hoeveel heb jij?’ of een ‘gewone’ stok kaarten.
De twee teams starten aan verschillende kanten van het plein/de gymzaal, daar staat bij beide teams een bak met de overige kaartjes. Als het spel start rennen de spelers naar het andere team en daar proberen ze iemand te tikken. Als je iemand hebt getikt, moet je beide je getalkaartje laten zien. De speler met het hoogste getal wint, de ander moet zijn/haar kaartje aan de winnaar geven. De winnaar brengt dit kaartje naar de leerkracht/spelleider. De speler met het laagste getal moet bij zijn eigen team een nieuw getalkaartje gaan halen. Als deze kaartjes op zijn, heeft het andere team gewonnen. Hebben de spelers ‘evenveel’, zoeken ze een andere speler om te tikken.
Spreek af dat één getal (bijv. de 1) de BOM is, dit is het enige getal dat kan winnen van 10.

Kerstboom estafette

Welk team maakt als eerst een kerstboom aan de overkant van het plein/de gymzaal? Bij kerstboom (of als variatie een sneeuwpop) estafette moeten spelers in estafettevorm de verschillende materialen om een kerstboom te maken naar de overkant brengen. Voorbeelden van materialen die je hierbij in kunt zetten: stokken, pittenzakjes, blokken, rubberen ringen, linten, hoepels, pionnen. Door aan het eind verschillende winnaars (de snelste, mooiste boom, beste samenwerking etc.) uit te kiezen, kunnen alle spelers een succeservaring opdoen!

Kerstboomtikkertje

Bij dit actieve tikspel kunnen alle leerlingen meedoen. Er worden 3 tikkers (afhankelijk van de groepsgrootte) aangewezen, zij krijgen een lintje/hesje en zijn de kerstboomverkopers. Zij proberen alle kinderen te tikken. Als een speler getikt wordt, verandert hij/zij in een kerstboom. Met gestrekte armen naar de zijkant moeten zij stilstaan. De andere spelers (die nog niet getikt zijn) kunnen de kerstboom weer bevrijden, door een van de armen naar beneden te tikken. Om bevrijd te worden, moet je door 2 spelers worden aangetikt. Bij de eerste arm die je naar beneden tikt zeg je: KERST, bij de tweede arm zeg je: BOOM. De speler mag nu weer meedoen en proberen om andere kerstbomen te bevrijden. Lukt het de kerstverkopers om alle kinderen in kerstbomen te veranderen?

Kerst loopspel

Voor alle groepen van de basisschool zijn Kerst loopspellen ontworpen. 

De leerkracht print het spel (bij voorkeur op stevig papier) en snijdt/knipt de kaarten los. Hang de opdrachten verspreid over het schoolplein, de gymzaal, de gang of het (speel)lokaal. Leerlingen vormen tweetallen en krijgen per tweetal een antwoordblad. Leerlingen zoeken de verschillende opdrachten en voeren deze op de goede volgorde uit. Download de spellen hier!

Activiteiten voor binnen

Levend memorie

Een van mijn favoriete spellen om tussendoor te spelen met een groep: levend memorie. Twee spelers worden uit de groep gehaald, zij mogen niet zien/horen wat er in de groep wordt afgesproken. Als de spelers weg zijn, vormen de overgebleven kinderen tweetallen. Stimuleer kinderen om niet hun beste vriend(in) te kiezen, want dit maakt het spel (te) voorspelbaar. Ieder tweetal spreekt een beweging af die zij beide uit kunnen voeren (bijv. 3 keer klappen, een rondje draaien, door je knieën zakken). Let er als spelleider op dat de verschillende tweetallen niet dezelfde beweging kiezen.
Als alle kinderen een tweetal hebben gevormd en een beweging hebben afgesproken, gaan zij terug naar hun eigen plek (verspreid over het lokaal). Nu mogen de twee spelers terugkomen. Om de beurt kiezen de spelers twee kinderen uit die hun beweging uit moeten voeren. Het is nu de bedoeling dat zij proberen om een memorie te maken, van twee kinderen die dezelfde beweging uitvoeren. Als er een goede match gevonden is, krijgt die speler een punt. Het tweetal dat die beweging uitvoerde, moet gaan zitten. Welke speler vindt de meeste duo’s en wint het spel?

Fit met Freddie

Word fit met Freddie Fit! Met digibordprogramma Fit & Vaardig kun je in de klas aan de slag met bewegend leren. Als leerkracht kun je een (gratis proef)account aan maken en kiezen aan welke lesdoelen je wilt werken. 
Freddie neemt de kinderen mee door de lesstof met verschillende actieve bewegingen. Tijdens de noodopvang hét moment om dit programma eens uit te proberen! Meer info? Klik hier: Fit en Vaardig (fitenvaardigopschool.nl)

Just dance kids

Wil je jouw kinderen even lekker laten dansen, maar heb jij zelf geen ritmegevoel? Zoek dan op Youtube naar ‘just dance kids’ en laat kinderen een liedje uitkiezen! Succes gegarandeerd!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *