Energizers voor de Gouden weken

Energizers voor de Gouden weken

Komende weken sluiten de verschillende regio’s in NL hun vakantie weer af. We mogen weer naar school! Een fijn vooruitzicht voor zowel leerkrachten, leerlingen als ouders. Na zes weken (in België zelfs 2 maanden!) vakantie is het belangrijk om weer te werken aan een fijn (werk)klimaat in de klas. Energizers zijn (het liefst actieve!) activiteiten waar iedereen aan mee kan doen en waar je (bij voorkeur!) niet ‘af’ kunt zijn. Tijdens de Gouden weken wordt aangeraden om minimaal 1x per dag een energizer met je groep te doen. Hieronder een overzicht van enkele energizers (incl. korte instructie!) die in alle groepen in te zetten zijn. Lees ook deze blog omtrent de ‘Zilveren weken’ waarin verschillende energizers beschreven staan. Een andere leuke tip: schrijf de energizers die je wilt doen op een papiertje en stop deze in gouden ballonnen! Iedere dag een (of meerdere) ballon kapot prikken en gezellig samen aan de slag!

Interactieve beweegbal

Voordat je met het spel start, vul je de interactieve bal met de gewenste kaartjes (zie download hieronder). Zoek met je groep een ruimte waar je veel plek hebt om te bewegen. Vorm met je groep een grote kring. De spelleider brengt de interactieve bal in het spel. Hij/zij noemt de naam van een klasgenoot en gooit de bal naar hem/haar toe. Deze speler vangt de bal en kijkt welke vraag er het dichtst bij zijn/haar linkerduim zit. Deze vraag leest (voor groep 1-3 benoem het pictogram) hij/zij hardop voor en beantwoord deze vraag ook. Vervolgens kiest deze speler een klasgenoot, noemt zijn/haar naam en gooit de bal. Bestel de interactieve bal hier

Download de pictogramkaartjes voor groep 1 t/m 3 hier.
Download de gesprekskaartjes voor groep 4 t/m 8 hier. Deze werkvorm is wellicht ook leuk om met collega’s als tussendoortje van de (start)vergadering te doen!

 

Reactiespel met de stokken

Voor dit spel heb je voor iedere leerling een (houten) stok nodig. Je gaat met je groep in een kring staan. Alle spelers houden een stok met hun hand vast (stok staat op de grond). Op het teken van de spelleider laten alle spelers de stok los en gaan zij een plaatsje opzij. Lukt dit zonder dat er een stok op de grond valt? En kunnen jullie dit ook de andere kant op? En misschien zelfs 2 plaatsen opzij?

Zoek iemand die

Dit spel speel je op een plek waar veel bewegingsruimte is. Alle spelers staan verdeeld over de ruimte en de spelleider geeft een opdracht. Bijv. ‘zoek iemand die een groen kledingstuk aan heeft’. De spelers lopen door elkaar en zoeken iemand die aan de beschrijving voldoet. Als een speler iemand ziet die iets groens aanheeft, tikt hij/zij de speler aan. Hij/zij wijst aan waar de kleur te zien is en vervolgens bevriezen beide spelers op de plek. Meerdere spelers mogen naar dezelfde persoon wijzen. Wacht tot iedere speler iemand aanwijst.
Geef vervolgens een nieuwe opdracht. Enkele suggesties: iemand die een paardenstaart in het haar heeft, iemand met dezelfde kleur ogen als jij, iemand die oorbellen draagt, iemand die korter haar heeft dan jij. 

Lekker zitten

Voor dit spel heb je voldoende bewegingsruimte nodig om met je groep een kring te maken. Deze kring gaat dicht bij elkaar staan, met de neus naar de rug van een andere speler (als een soort polonaise). Lukt het om met z’n allen tegelijk op elkaars schoot te gaan zitten? En om daarna weer op te staan, zonder dat er iemand valt?

Naam klappen

Ben je op zoek naar een werkvorm om leerlingen te laten oefenen met elkaars naam, bijvoorbeeld bij een nieuw samengestelde groep, dan kun je het spel ‘naam klappen’ spelen. Alle spelers staan in een kring, de spelleider begint. Hij/zij noemt de eigen naam en klapt bij iedere lettergreep 1 keer. Bijv. Ma-rie-ke (3x klappen). Alle spelers herhalen de naam en klappen hierbij. Het spel gaat zo de hele kring rond. Éen voor één noemt een speler zijn/haar naam terwijl hij/zij bij iedere lettergreep klapt.

Groepsfoto

Een van de spelers wordt aangewezen als fotograaf. De andere spelers gaan dicht bij elkaar staan voor een ‘groepsfoto’. De fotograaf bekijkt de groep gedurende 10 seconden en gaat daarna naar de gang. Als hij/zij weg is, wordt er 1 speler aangewezen die uit de foto verdwijnt, hij/zij gaat achter de groep staan. De fotograaf wordt teruggeroepen, kan hij/zij ontdekken wie er op de foto ontbreekt? Evt. moeilijker te maken door meerdere kinderen ‘uit de foto te halen’ of evt. spelers op de foto van plek te laten wisselen.

Doorgeven

Voor dit spel heb je voldoende bewegingsruimte nodig om met je groep een kring te maken. Deze spelers gaan zitten met de benen gestrekt naar het midden van de kring. De bedoeling is om een voorwerp door te geven (bijv. grote foam dobbelsteen) met de voeten. 

Ballon koppen

Voor dit spel heb je voldoende bewegingsruimte nodig, maar is het wel handig als je het spel binnen speelt (bijv. gymzaal/speelzaal). De groep wordt verdeeld in tweetallen en ieder tweetal krijgt een (opgeblazen) ballon. De spelers moeten proberen de ballon zo vaak mogelijk naar elkaar ‘over te koppen’, zonder dat de ballon de grond raakt. Als de ballon valt, moeten ze opnieuw beginnen te tellen. Als dit te moeilijk is, kun je ze gebruik laten maken van hun armen/benen.

Maak groepsafspraken

Bespreek met je leerlingen wat belangrijk is voor een fijne sfeer in jullie klas. Dit kun je op verschillende manieren vormgeven:

– recept voor een fijne klas (bijv. 18 gram eerlijkheid, 20 gram luisteren als een ander praat etc.)
– laat leerlingen (in groepjes) een tekening/foto (of ontwerp op de computer) maken bij de afspraak van jullie klas.

Zorg ervoor dat je deze afspraken positief formuleert, probeer het woord ‘niet’ te vermijden. Dus: We lopen op de gang en in de klas i.p.v. Niet rennen op de gang
Om te zorgen dat iedereen zich aan de afspraken committeert, kun je alle namen eronder laten schrijven.

Op zoek naar meer energizers? Wellicht is het boek ‘Energize’ dan iets voor jou! Bestel het boek hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.