Bewegend leren met Sint – deel 2

Bewegend leren met de Sint - deel 2

Hij komt, hij komt…. die lieve goede Sint! De spannendste tijd van het jaar is voor de (onderbouw)kinderen van de basisschool weer aangebroken… Wil jij de energie van de kinderen de ruimte geven, maar tegelijkertijd ook aan de slag met taal/rekenactiviteiten, ga dan bewegend leren met de Sint! In de blog van vorig jaar stonden al een aantal activiteiten beschreven, check deze hier: Bewegend leren met de Sint – deel 1. In deze blog nieuwe activiteiten die je met je klas uit kunt voeren.

Interactieve bal - pepernoot letters

Op een actieve manier aan de slag met (pepernoten)letters? Zoek een ruimte met voldoende beweegruimte, maak samen een kring. Meer dan 12 spelers? Dan kun je evt. meerdere kringen maken. Vul de interactieve bal (deze bestel je hier) met de pepernoot-letters waar je mee wilt oefenen. Als het spel begint wordt deze naar een speler gegooid. Hij/zij vangt de bal, welke letter raak je aan met je rechterduim? Verzin een woord met die letter. Evt. dat woord ergens op het plein laten opschrijven. Gooi daarna de bal naar een andere speler. Download de pepernoot-letters hier.

Levend dictee - pepernoot letters

De pepernoot-letters kun je ook inzetten voor een levend Sint dictee. Alle spelers trekken een hesje (deze bestel je hier) aan en stoppen hierin een pepernoot-letter. De spelers kunnen het letterkaartje ook vasthouden. Op het plein leg je hoepels neer waar het woord gemaakt moet worden. Begin je bijv. met MMKM woorden, dan leg je 4 hoepels weg. De spelleider omschrijft een woord, bijv. ‘dit neemt sint mee, heeft een gouden kleur en bovenaan een krul’. De spelers met een letter uit het woord ‘staf’ rennen naar de hoepels en gaan op de goede volgorde staan. Download de instructie van het spel en de pepernoot-letters hier

Stoomboot - estafette

Stoomboot-estafette is een spel dat je tijdens de gymles of het buitenspelen kunt spelen. Verdeel de leerlingen in 4 groepen. Iedere groep moet in estafettevorm een stoomboot maken aan de andere kant van de zaal/het plein. De groepjes starten aan de ene kant van de zaal/het plein met de benodigde materialen. Van ieder groepje rent één speler naar de overkant met één van de materialen. Dit brengt hij/zij naar de overkant, hier wordt de stoomboot neergelegd. Hij/zij rent vervolgens terug en tikt de tweede speler aan. De tweede speler brengt het volgende onderdeel van de stoomboot. Zo wordt het spel gespeeld tot dat de stoomboot klaar is. Door meerdere winnaars te kiezen (snelste, mooiste Sint, beste samenwerking, beste aanmoediging), kunnen alle leerlingen een succesmomentje ervaren!

Digi beweegspellen Sint - bovenbouw

Met Digi Beweegspellen kunnen leerlingen op een actieve manier oefenen met verschillende lesdoelen. De leerkracht opent het Digi Beweegspel via het digibord en leerlingen geven antwoord met hun lijf. Er zijn Digi beweegspellen met deelsommen, het benoemen van woordsoorten en een Digi beweegspel waarbij leerlingen oefenen met zinsontleding. Download de Digi Beweegspellen hier.

Sint rijm loopspel - onderbouw

Om te oefenen met rijmwoorden in het thema Sinterklaas is er een ‘rijm loopspel’ ontworpen. Dit loopspel is ook in te zetten als je groepsdoorbrekend wilt werken in de onderbouw, door leerlingen van verschillende groepen te combineren. Download het Sint rijm-loopspel hier.

Sint circuit - onderbouw

Zoek je nog een invulling van 5 december op school? Wellicht kun je  groepsdoorbrekend werken, met bijv. groep 1 t/m 4. Verdeel de leerlingen in gemengde groepen (dus leerlingen van groep 1, 2, 3 en 4 door elkaar). Afhankelijk van het aantal leerlingen kies je bijv. groepen van 12 leerlingen. Zorg voor verschillende activiteiten binnen het thema Sinterklaas. Deze activiteiten hang je aan een waslijn in de gang. Elk groepje kiest een kaart/activiteit en hangt hier een knijper aan. Hangt er een knijper aan de kaart, dan is het spel bezet. Klaar met het spel? Dan kies je een nieuw spel. Hierbij bewegen leerlingen in groepjes zelfstandig door het circuit. Leerkrachten (en evt. hulpouders) begeleiden verschillende spellen. In een klaslokaal kunnen meerdere activiteiten worden uitgevoerd. Voorbeelden van activiteiten:
– Sint rijm-loopspel
– Pepernoot letters – interactieve bal (zie uitleg hierboven)
– Levend dictee met pepernootletters (zie uitleg hierboven)
– Dansen op een Sint lied (openen via youtube op het digibord)
– Spelletjes van het Sinterklaasjournaal op het digibord.
– Sint kleurplaat samen inkleuren (bijv. in drietallen).
– Sint puzzel maken
– Sint tekening maken op het digibord (prowise presenter).
– Levend memorie met een zin uit een sint liedje

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *